За мишките и хората

 

 

 

снимка: Pixieslayer

Не исках да пиша този пост дълго време. Също толкова време се стараех да не реагирам на най-различни, макар и не директни провокации. Обаче ми е слаб ангелът и ето ви вас – четете нещо, което не е трябвало да се появява изобщо.

Напоследък ми прави много лошо впечатление опитът на адски много хора да принизят нещо, което е важно за мен. И не ми харесва. Никак. Емоционална съм и затова реагирам. Разумната част от мен дълго настояваше, че по-добрият вариант е да мълча и да се правя, че не забелязвам. Не издържах повече от това.

От месеци се води някаква „яростна“ hate кампания, чиято единствена цел е да позволи на някои хора да си начешат езиците, да оплюят някои частни случаи като генерализират цялото.

Оп, забравих да кажа за какво всъщност говоря, нали?! Говоря за собствената си професия – PR. И казвайки професия, имам предвид онзи занаят, който съм приела от години за Нещото, което искам и ще правя в този живот.

И не мога да разбера откъде идва това неукротимо желание на толкова много хора да генерализират една професия, без която (за тяхно съжаление вероятно) комуникациите в нашето съвремие са немислими.

Всъщност нямам никакво намерение да обяснявам кой и защо е важен и какво ме прави човек, който не се срамува от професията си. Искам само да споделя следното:

Пичове, хайде стига сте ми генерализирате всичкото КифлЕ! дето се опитва да си намери място под слънцето с PR професията. Стига сте ни виждали всичките от черни по-черни. Огледайте се около себе и слезте на земята. Истина е – кифли безброй учат и се „занимават“ с модерния занаят Public Relations (макар вероятно да не осмислят какво значи това). Кифли навсякъде! До скоро модели и Миски като завършваха всичките Право защо не хейтвахте юридическата професия така? Не ви стискаше ли? Или нямахте достатъчно познати юристи из социалните мрежи, пред които да се правите на интересни? И колко ли ще ви е яко да дойде някой и да ви каже, че във вашата професия всичкото е боклук и свестен и един няма?

Хайде замислете се по въпроса. Наистина ви моля да помислите и да откриете дълбоко в себе си причината за тая помия, която ми изливате ежечасно. А принципно сте все готини хора, професионалисти. Възприемате се за широко-скроени и толерантни, дори за малко сноби.

Благодаря за вниманието.

Edit: Опитът на Ицо от днес – нещата могат да се променят!

Авторът на този текст по никакъв начин не обвързва с мнението си директни или индиректни колеги! Това е лично мнение, необвързано с бизнес и фирмени интереси. Capisci?!
26 мнения за “За мишките и хората

  1. Хихи, това ми влиза в букмаркс и ще го разпращам насам натам. Имат нужда някои хора 🙂

    1. Не, просто изказвам лично мнение. Защитавам позицията си на засегнат и обиден човек.

  2. Диди, за повечето хора, професията PR поражда асоциации с неграмотни хора, изпращащи прес съобщения на шльокавица. Навъдиха се много „агенции“, които не правят абсолютно нищо, освен да симулират дейност в интернет.

    На мен (а и надявам се на повечето хора) ми е ясно, че за да си наистина добър в тази професия, трябва да хвърчиш навсякъде и да покриваш всички фронтове, да организираш какви ли не събития и да следиш всякаква информация нон-стоп.

    Само дето наистина има хора, които с некадърността си придават лоша слава на целия бизнес. А в БГ некадърници колкото искаш; надявам се кризата и узряването на този тип професия да поразчисти идиотите и да останат само хора, които си обичат и вършат добре работата.

    1. Bloody, некадърни хора има навсякъде около нас – в т.ч. програмисти, чистачи, счетоводители и т.н., и т.н. Обаче всеки да си защитава неговата професия. Истината е, че в последните месеци някои хора започнаха да прекаляват и всяко лошо нещо на света да го приписват на PR-a. Учудих се, че вчера не обявиха СПИН за PR стратегия за повишаване на продажбите на фармацевтичните компании.
      Ако човек започне да се вглежда в истинските проблеми, а не да търси под вола теле, може и да стигнем до някъде.
      Не отричам, че има колеги, които нямат елементарна езикова грамотност и това даже е най-малкият им проблем. Но нека не отричаме една цяла професия заради отделни екземпляри.
      По-добре да се насочим директно към частните случаи и да коментираме тях, защото генерализация всъщност е опит да се измъкнеш от отговорност. Хем казваш нещо, хем не казваш нищо!

  3. Диди, не се ядосвай! 🙂 Просто някои хора не могат да разберат, че във всяка професионална сфера има както кифли, така и стойностни професионалисти, които си вършат работата както трябва… За съжаление обаче, в повечето случаи кифлите са преобладващата част! Haters will be hating каквото и да се случи, така че не им обръщай внимание! 🙂

    1. 🙂 На мен не ми пречи определението „кифла“. За голяма част от тези хора вероятно влизам в същата графа, но поне искам да споделя мнението си. Ако седим и си мълчим и позволяваме всеки да говори каквото си иска, докъде ще стигнем? Всички тези хора, които пищят за липсата на инициативност и гражданско общество – те са същите! Затворили са се в снобската си черупка и самодостатъчност и не осъзнават, че цялото не може да бъде идентифицирано с отделни индивиди.
      Ако намерим някъде у нас един-двама нормални, честни и съвестни политици, ще приемем ли, че всички са такива? И ще го казваме ли навсякъде и постоянно? Не!

  4. Не бих си и позволила да отрека професията, напротив. Човекът до мен е ПР, както и голяма част от приятелите ни.

    Точно за това смятам, че е важно да се говори за проблемите чрез различни способи, както и да се дават негативни примери за лош ПР, за лоша реклами, за лоши сайтове, за лошо лечение и каквото друго се сети човек.

    Понякога мълчанието може да изиграе много лоша шега.

    Съжалявам, ако някой се е обидил, не е била целта да се засягат истинските професионалисти, а аз знам много добре, че ги има и ми се случва да работя с такива, а по-скоро да се покажат някои негативни явления в момента. Преди манекенките завършваха маркетинг, по-преди мениджмънт, не се знае кое ще е следващото. И не е проблемът че са манекенки или чалга-момичета, а че непрофесионален продукт се лансира за добър такъв и поради липса на познание и критичност хората го купуват, критериите се променят и се стига до доста грозни неща.

    1. Реално ти си един от хората, за които ми е направило впечатление, че генерализира професията. Ясно ми е защо се случва така, но не мога да разбера защо държите да налагате навсякъде приравняването PR-кифла/боклук/некадърник.
      Ако проблемът е в пошлостта на някои „колеги“, то нека коментираме пошлостта на отделните индивиди, а не на цялата маса хора в занаята.
      Надявам се да разбираш моята гледна точка, не държа да я приемеш.

  5. има хора „папагали“, които повтарят популярни фрази или изрази, и изказват чужди мнения без да ги осмислят, просто за да звучат компетентно или модно, с такива не може да се води нормален разговор или да се спори конструктивно – бързо си проличава, че са повърхностни и нямат по задълбочен поглед върху нещата, не им се вързвай 😉

  6. Причината ПР-ите да са на топа на устата е точно защото работата им е в публичното пространство (т.е. най-видна). Не казвам, че няма лошо програмисти, лекари, прависти, ама и на тях не се прощава, когато някой се осере много сериозно.

    Cheer up, върши си работата и да не ти пука кой какво мисли и говори. Разбирам, че си афектирана, ама няма за какво. Когато някой изкритикува лично теб – тогава има смисъл от подобна дискусия. Иначе само си чешем езиците 🙂

    Препоръчвам ти метода „айулево“ – за мен винаги работи безотказно 😉

    1. Аз така и бях решила да направя, но предполагам знаеш, че понякога просто не се получава.
      Не съм написала този текст с идеята, че наистина ще променя нещо. Исках просто да изкажа мнение.

  7. Ако ще е лично и емоционално, мога да ти разкажа моите лични причини за негативните ми чувства. Примери колкото искаш, но само един.

    Случи ми се ПР да ми обясни как без тази професия журналистите са едно нищо, защото видиш ли ПРте държат цялата власт. Те решават на кой какво инфо да подадат и кой журналист да допуснат.

    Моят проблем не е с лошия ПР продукт.

    Малкият ми проблем с ПРа е, че всеки, включително ти, ме обстрелва със спам и се опитва с усмивка да ми пробутва нещо, за което често просто си е продал душата.

    Големият ми проблем е дълбоката увереност на много хора, че това е най-великата професия на земята и без нея планетата ще спре да се върти. Всеки ден лекари спасяват животи, но не знам някой от тях да се бие толкова в гърдите!

    Голямата част от българските ПРи говорят повече за себе си и колко добри специалисти са, от колкото за продуктите, за които работят. Ако станете невидими, ти гарантирам, че по-лесно ще ми продавате каквото и да е.

    И тука трябва да кажа, че познавам истински родни ПР професионалисти, които уважавам и харесвам. Но никой от тях не се бие в гърдите за това какво работи! Затова не се ядосвай, а си върши работата.

    1. Първо, проблемът е, че наистина има некадърни журналисти, които така копи-пействат прес-релийзи, че се получават пълни безумия.
      Второ, това с продаването на душата… Are you serious? Душата?!
      Трето – спамът as you know, е нещо, което лесно можеш да контролираш сама. Ти позволяваш на хората да те убеждават в качествата на техния продукт. Аз лично не помня да съм те притискала в ъгъла, за да те накарам да употребиш продукт, зад който стоя лично. Ако има такъв случай – сподели, за да се извиня и поправя.
      И последно (май) – както вече се обяснявах къде ли не, генерализацията на една конкретна сфера в обществото е посредствена работа! Свеждайки всяка общност до качествата на най-некачествения индивид от нея, ти профанизираш всяка една професия. В т.ч. и лекари, и инженери, и строители, и т.н. Накрая ще излезе за пореден път, че живеем в свят/страна, в която всички СМЕ некадърни и е най-добре да си организираме масово самоубийство, та поне да направим едно нещо качествено.

      Съжалявам, но не поддържам твоето желание за генерализация.

  8. Всяка седмица имам поне три покани от теб за събития в един клуб, в чиято група във ФБ не членувам. 🙂

    Не се обаждам, защото когато казах на Васи, да не ме спами с бебешки форуми, тя каза: Еми един ден все ще ти потрябва такова инфо. После имаше втори случай http://www.sabinap.com/?p=1292.

    Всеки път като се обадя за нещо, получавам само: спри да ни следваш, което аз съм направила още преди да се обадя м/у дргуто. 🙂

    Та така. 🙂

    1. Относно поканите – съжалявам, предположила съм, че мястото ще ти хареса и би ти било интересно.
      Относно твоята публикация за ЛГ, нека ти напомня, че по времето на случването на нещата Василена не работеше вече за ЛГ, което не ти попречи да оспамиш света. Нямам намерение да защитавам когото и да е, освен себе си.

  9. Сега гледам тука сте писали нещо… и Диди писала нещо… абе вие хора работа нямате ли си ? Ако нямате имам нива за копане 🙂

  10. Събина, когато отправяш директно и лично обвинение към някого, е хубаво да си проверяваш информацията преди това. Все пак си журналист, доколкото ми е известно.

      1. Не ми е това целта. Все пак поддържам мнението, че преди да се нахвърлиш върху някой заради работата му, е добре да свериш информацията си.
        И ако не си разбрала, целта ми не е да се карам с някого, а просто да си излея мислите. Ако ви пречи – не ме четете.

  11. Хей, колко сте изписали…
    В общи линии – подкрепям Диди. Генерализациите са глупав начин на комуникация, който е приемлив само когато се шегуваме.

    Събина, понякога просто не мислиш, преди да хейтваш. Затова напоседък се получиха много забавни и поначало безсмислени дискусии. Правят го и други, разбира се. Аз отдавна съм го отдал на емоционалността и характера ти.

    Приятелски те съветвам да действаш по-обмислено на моменти, когато можеш да засегнеш другите или да им навредиш. Ето, да вземем за пример коментара ти малко по-горе. Представяш нещата по подвеждащ начин. В него едва ли не наричаш Васи упорита спамърка, която не си взема поука от грешки. Доводът ти е публикация, в която ти не само я замеси некоректно, но и до днес името й седи под водещото изображение на публикацията и в текста. Сякаш тя е примерът за грешно поведение в Twiter. А сега дори даваш за доказателство този случай, при положение, че ти от много време вече си наясно, че тя не е работила за LG в онзи момент. Странна логика… Но пък нанася вреди.

    Не знам дали знаеш, но това е един от способите, които се използват в ‘черния’ ПР. А опитът е показал, че винаги, когато се прибягва до употребата му, се стига до вреди и за двете страни. Моля те, наистина помисли над тези мои думи и нека да не ставаме колеги. Би трябвало да си разбрала вече, че този начин на комуникация не поправя нищо. Крайната или обобщаващата позиция трудно може да бъде градивна.

    Надявам се да оцениш откровеното ми мнение и да не се обиждаш. По същия начин мога да кажа хубави думи за други твои заслуги. 😉

  12. Диди, колко миски са станали практикуващи юристи? 🙂 Може би затова никой не пищи срещу тях. Пък и кой би се доверил на миска-адвокат?

    Както сама каза, има адски много ПР-и кифли, заради които за съжаление се носи тази слава на професията и те са особено много в офлайн сферата. Но ще мине време и когато готините ПР-и станат повече от кифлите, генерализирането ще бъде положително 🙂

    От друга страна пък, не е нужно да си ПР, за да си спамър. Хайде да сме честни, онлайн всеки гледа да спами, било то ПР, SEO, маркетолог, рекламист, журналист, блогър 🙂

    1. Ева, смея да твърдя, че кифлите са по-малко. И основният проблем на генерализацията е, че освен професионално, обижда хората и принципно – като индивиди. Това е нещото, което аз не мога да приема.
      Свикнала съм с негативите на професията и всъщност те не са проблем за мен, а предизвикателство.
      А относно миските – колкото те практикуват право, толкова и кифлите практикуват Public Relations в истинския смисъл на понятието и професията.

  13. Диди, благодаря ти за този материал, който отразява мнението на всички PR специалисти, които работят с душа и сърце. Или поне честно и почтено.

    Репутацията на самата професия страда постоянно от четени-недочетени определения и знайни-незнайни практици. Лошите примери ни засипват всеки ден в публичното пространство, а PR често се приравнява с престъпно деяние. Когато човек си върши добре работата, то не би трябвало да го притесняват такива неща, но все пак е нормално да настръхваш при всяко ново обобщаване на „PR гилдията“.

    Това, което хейтърите могат да научат от PR практиците и което опитът на Христо Иванов подкрепя е, че ефективната комуникация е ключът към разбиране гледната точка на другия и дори дава възможност за поправяне на допуснати грешки.

Вашият коментар

